Jak wybrać opony przemysłowe do wózków widłowych?

Opony przemysłowe to specjalne rozwiązanie do wózków widłowych oraz podobnych urządzeń, posiadających szczególne wymagania odnośnie nośności, wytrzymałości oraz komfortu jazdy. Na co zwrócić uwagę przy zakupie, by wybrane modele spełniły wszystkie oczekiwania?

Charakterystyka opon przemysłowych

Opony przemysłowe to specjalny rodzaj ogumienia, przeznaczonego do takich pojazdów, jak wózki widłowe. Są do nich dostosowane nie tylko pod względem nietypowych wymiarów, ale także dodatkowych wymagań dotyczących warunków, w jakich używa się tego typu urządzeń. Dzięki specjalnej budowie, zapewniają wysoki komfort jazdy nawet po nierównych nawierzchniach, także przy dużej prędkości. Charakteryzuje je także duża wytrzymałość, dzięki czemu spełniają oczekiwania także w trudnych warunkach. Bardzo dobra nośność pozwala na przyjmowanie dużych obciążeń, charakterystycznych dla wózków jezdniowych podnośnikowych.

Rodzaje opon przemysłowych

Opony do wózków widłowych dzieli się na dwa podstawowe typy:

- opony dętkowe,

- opony pełne.

Modele dętkowe to inaczej opony przemysłowe pneumatyczne, wypełnione powietrzem. Zapewniają one bardzo duży komfort podczas jazdy, również przy dużych prędkościach i na nierównych nawierzchniach. Do ich zalet zalicza się prosty montaż, są to także tanie opony przemysłowe. Wadą jest dość niska odporność na uszkodzenia mechaniczne – jeśli model zostanie przebity, można go jedynie wymienić na nowy.

Model pneumatyczny posiada we wnętrzu dętkę, dodatkowym elementem jest również ochraniacz na felgę. Dostępne są wersje o różne ilości warstw osnowy – im jest ich więcej, tym opona jest bardziej wytrzymała oraz może znieść większe przeciążenia.

Modele pełne są wykonane w całości z gumy – nie wypełnia ich powietrze, dzięki czemu są rozwiązaniem o wiele bardziej wytrzymałym od innych propozycji. Nie grozi im przebicie ani uszkodzenie podczas jazdy, co sprawia, że poprawiają wydajność i bezpieczeństwo pracy. Posiadają wysoką ładowność – mogą być narażone na duże przeciążenia, co ma spore znaczenie przy wyposażaniu wózków widłowych. Wadą jest wyższa niż w przypadku innych modeli cena. Dzięki dużej wytrzymałości, na rynku dostępne są używane opony przemysłowe pełne.

Pełne opony przemysłowe – podział

Jeśli chcemy wybrać pełne opony, do wyboru mamy kilka podstawowych typów, różniących się od siebie budową i właściwościami. Warto zapoznać się z poszczególnymi modelami, aby dobrać rozwiązanie najbardziej odpowiadające wymaganiom i potrzebom.

  1. Model elastyczny – jest to ogumienie dwuwarstwowe, stworzone w całości z lanej gumy. Doskonale sprawdza się na równych powierzchniach, dlatego często jest wykorzystywana w pojazdach poruszających się po halach. Posiada najniższą cenę spośród modeli pełnych.

  2. Model superelastyczny – jest to wersja z dodatkową warstwą amortyzującą, dzięki której opona świetnie sprawdza się na nierównych nawierzchniach, zwiększa komfort jazdy, niweluje drgania, a także dobrze odprowadza ciepło. Jest modelem droższym.

Ogumienie pełne dzieli się także ze względu na sposób ich montażu na:

- typ standardowy, gdzie przekrój opony jest symetryczny, a montaż odbywa się na dwóch rodzajach felg wraz z pierścieniem zabezpieczającym,

- typ quick, gdzie od wewnętrznej strony opona posiada gumowy rant, chroniący przed zsunięciem się gumy z felgi. Możliwy jest montaż na felgach bezpierścieniowych lub pierścieniowych, bez konieczności wykorzystania pierścienia zabezpieczającego.