Wiele osób marzy o własnej firmie wierząc w mity, które sprawiają, że wydaje się to o wiele atrakcyjniejsze od pracy etatowej. Tymczasem prowadzenie biznesu wiąże się z odpowiedzialnością i dużą ilością czasu, jaki trzeba poświęcić firmie. Kiedy zatem lepszy jest etat, a kiedy własna firma? Przedstawiamy najważniejsze wiadomości biznesowe.
Jakie są zalety prowadzenia własnej firmy?
- Możliwość podążania za własną wizją. To Ty określasz cele firmy i je realizujesz.
- Elastyczny grafik pracy, który umożliwia pogodzenie działalności z innymi zobowiązaniami (np. wychowywaniem dzieci), ale uwaga! Często prowadzenie firmy wiążę się z dłuższym czasem pracy.
- Brak określonych z góry obowiązków i zasad działania. Możesz stworzyć dokładnie taką firmę, jaką chcesz.
Główne zalety pracy etatowej:
- jasno wyznaczone obowiązki;
- określone godziny pracy – rzadko zdarza się aby pracownik etatowy odbierał wieczorem ważny telefon, czy załatwiał sprawy firmowe na urlopie;
- stabilizacja finansowa – etat oznacza, że dokładnie wiemy ile pieniędzy otrzymamy w każdym miesiącu.
Trzeba też pamiętać, że nie każdy nadaje się do prowadzenia biznesu. Chcąc założyć własną firmę warto zastanowić się, czy posiadamy następujące cechy: samodzielność, łatwość w podejmowaniu decyzji, znaczna elastyczność, umiejętność szybkiego reagowania na problemy, kreatywność, chęć w stałym poszerzaniu wiedzy. Jeśli nie, to może lepiej rozważyć pozostanie na etacie?