Wymiana oleju - najważniejsze informacje

Czy wiesz, że olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów w aucie spalinowym? Regularna wymiana oleju jest bardzo ważna, ponieważ jego zadanie to nie tylko smarowanie metalowych elementów, ale ogólna dbałość o właściwy stan silnika. Co powinniśmy wiedzieć o oleju silnikowym i jego wymianie?

Rola oleju silnikowego

Dbałość i zapewnienie metalowym elementom właściwego poślizgu, należy do głównych zadań oleju silnikowego. Dzięki obecności środka smarnego, między poruszającymi się elementami nie dochodzi do ocierania metalu o metal. Film olejowy utrzymuje się na wybranych elementach, aż do chwili ponownego odpalenia auta, dzięki czemu ponowny rozruch jest bezpieczny. Jak to działa? Pozostała warstwa oleju hamuje tarcie, nim pompa olejowa zdąży rozprowadzić środek smarny po całej magistrali olejowej. W tym samym momencie, olej uszczelnia pierścienie tłokowe, doprowadzając do zwiększenia kompresji silnika.

Nie jest to jednak jedyne zadanie, które pełni olej silnikowy. Wymywanie osadów zalegających w silniku, to dodatkowa funkcja. Dzięki zawartości środków czyszczących, olej oczyszcza silnik z osadów węglowych, które tworzą się w trakcie spalania i zapobiega tworzeniu się nagaru. Ta rola jest istotna, ponieważ nie dopuszcza do zatarcia silnika, dzięki temu, że olej silnikowy płucze z osadów wszystkie elementy, następnie odprowadzając zanieczyszczenia do misy olejowej filtra.

Kolejną funkcją, jaką pełni olej silnikowy jest zapobieganie korozji. Kwaśne związki, które powstają podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej są odpowiedzialne za osadzanie się rdzy. Olej silnikowy chroni powierzchnię przed utratą gładkości, zapobiegając utlenianiu metalu. Co więcej, olej służy również do chłodzenia silnika, poprzez wspomaganie układu chłodzenia.

Dlaczego należy wymieniać olej?

Konieczność regularnej wymiany oleju wynika z właściwości środków smarnych, dlatego warto o tym pamiętać, ponieważ dbamy wtedy o dłuższą żywotność naszego silnika. Dodatki antykorozyjne i czyszczące, zawarte w środkach smarnych z czasem tracą swoje wartości, w wyniku czego silnik traci swoją ochronę. Gromadzone przez olej opiłki metalu, drobinki nagaru czy innego typu zabrudzenia osadzają się w misie olejowej i są zasysane przez tzw. smoka. W wyniku tego, po jakimś czasie mogą doprowadzić do zapchania filtra oleju i stworzenia bardzo niebezpiecznej sytuacji, w której olej przestaje być filtrowany a zatrzymywane zanieczyszczenia mogą zatrzeć silnik.

Z jaką częstotliwością wymieniać olej?

Wielu producentów samochodów zaleca korzystanie z olejów typu longlife, i wymiany co 30 tys. km. W praktyce wiemy jednak, że tak rzadka wymiana oleju może mieć przykre konsekwencje dla silnika naszego auta. Warto więc skonsultować informacje przekazane od producentów z mechanikiem, aby uniknąć przykrych niespodzianek.

Olej silnikowy odnotowuje inny poziom zużycia, w zależności od modelu samochodu i wynika z wielu czynników. Jakość paliwa, temperatura powietrza, styl jazdy czy obciążenie silnika mają realny wpływ na starzenie się oleju. Jeśli użytkujemy samochód w terenach górskich, czy często ciągniemy nim przyczepę, albo poruszamy się w niskich temperaturach, to powinniśmy wiedzieć, że olej jest narażony na szybsze starzenie i wymaga częstszych wymian.

Dlatego właśnie warto wymieniać olej co ok. 15 tys. km, a jeśli auto używane jest w trudnych warunkach - to nawet co 10 tys. km. W przypadku kiedy producent naszego auta zaleca wymianę co 30 tys. km., można skrócić to do 20 tys. km. Naprawy silnika mogą okazać się bardzo drogie i skomplikowane, warto więc regularnie inwestować mniejszą kwotę w wymianę oleju i filtru oleju.

Jaki olej wybrać?

Warto postawić na olej syntetyczny, który jest najlepszym wyborem bez względu na wiek samochodu, choć mówi się, że w przypadku bardziej wyeksploatowanych silników zaleca się zmieniać olej na półsyntetyczny lub mineralny. Olej syntetyczny cechuje się mimo wszystko najlepszymi właściwościami, a jego baza jest najtrwalsza, dzięki czemu najlepiej chroni silnik.

To na co również należy zwrócić uwagę przy wyborze oleju to klasa lepkościowa SAE. Wyróżnia ona 6 zimowych (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) i 8 letnich (8, 16, 20, 30, 40, 60, 60) klas lepkości oleju silnikowego. Lepkość zimowa definiuje to, jaką płynność olej zachowa podczas niskich temperatur. Wpływa również na grubość filmu olejowego, który osadza się na elementach silnika, a dodatkowo ułatwia rozruch silnika. Lepkość letnia oznacza natomiast minimalną i maksymalną lepkość w temperaturze roboczej silnika, czyli w przypadku rozgrzania do 100 stopni C.

Większość producentów samochodów opisuje także dokładne wytyczne dotyczące klasyfikacji jakościowej oleju, z którymi również warto się zapoznać przed wyborem oleju do swojego samochodu.