Policja Płock: Co zrobić kiedy nasz pojazd utknie na przejeździe kolejowym?
Od stycznia do listopada br. w Polsce na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 149 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych. W zdarzeniach zginęło 38 osób, a 20 zostało ciężko rannych. Wystarczy przestrzegać podstawowych zasad, żeby zminimalizować ryzyko tragicznego zdarzenia na torach.
We wtorek (13.12) kilka minut po godz.16 w miejscowości Wieniawa w pow. przysuskim na przejeździe kolejowo-drogowym doszło do tragicznego w skutkach zdarzenia. Pociąg osobowy relacji Radom-Drzewica uderzył w Seata. Niestety na skutek zdarzenia 25-letnia kierująca pojazdem i 52-letnia pasażerka pojazdu zginęły na miejscu. Przejazd kolejowy jest oznaczony znakami ostrzegawczymi oraz Krzyżem św. Andrzeja, a ruch kierowany jest sygnalizacją świetlną. Maszynista pociągu był trzeźwy.
Jak się zachować na przejazdach kolejowo-drogowych? Czy po tym, jak pociąg opuści przejazd kolejowo - drogowy, można od razu wjechać na tory? Czy jeśli rogatki są podniesione, zawsze można wjechać na przejazd?
Nigdy nie wjeżdżaj na przejazd, jeśli rogatka nie jest w pełni podniesiona, lub wciąż miga czerwone światło. Na przejeździe może się pojawić kolejny pociąg!
Znak STOP oznacza, jak sama nazwa wskazuje, konieczność zatrzymania pojazdu. Wielu kierowców, z sobie tylko znanych przyczyn, traktuje go jako poradę a nie obowiązek do wykonania.
Zbliżając się do przejazdu, tak jak na drodze, stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Dróżnik mógł zasłabnąć, a sygnalizacja świetlna lub rogatki ulec awarii. Zawsze uważnie rozejrzyj się przed wjechaniem na przejazd kolejowo-drogowy.
To, że jeden pociąg opuścił przejazd, nie znaczy, że po innym torze za chwilę nie nadjedzie kolejny. Na przejeździe wielotorowym zawsze czekaj, aż będziesz miał pewność, że nic więcej nie nadjeżdża.
Gdy twój pojazd utknie pomiędzy rogatkami, nie ma czasu do namysłu. Jeśli widzisz pociąg, musisz ratować życie i je wyłamać! W innym wypadku poinformuj o sytuacji służby, korzystając z Żółtej Naklejki PLK.
Nigdy nie przejeżdżaj slalomem pomiędzy opuszczonymi rogatkami. Nie tylko łamiesz w ten sposób przepisy, ale przede wszystkim kładziesz na szali życie swoje i pasażerów.
Jeśli widzisz tory, zawsze spodziewaj się pociągu! Nawet pozornie nieużywane trasy bywają wykorzystywane przez składy towarowe, a rozkłady jazdy się zmieniają. Jeżdżenie na pamięć” grozi tragedią.
Jadąc w korku nigdy nie wjeżdżaj na przejazd kolejowo- drogowy, jeżeli nie masz jak go opuścić. Rogatka może zacząć opadać za kilkanaście sekund, a ty zostaniesz uwięziony na torach.
W sytuacji kiedy nasz pojazd utknie pomiędzy rogatkami albo zostanie unieruchomiony na przejeździe kolejowym często kierowcy i pasażerom towarzyszy stres, walka z czasem, bo liczy się każda sekunda.
Należy wtedy zachować zimną krew i zrobić wszystko, aby zapobiec tragedii.
Jak najszybciej opuść pojazd wraz z pasażerami.
Zadzwoń na numer alarmowy 112 i zgłoś zagrożenie.
Odszukaj na napędach rogatek lub na krzyżach św. Andrzeja ŻÓŁTEJ NAKLEJKI PLK.
Podaj radiooperatorowi 9-cio cyfrowy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, znajdujący się na Żółtej Naklejce.
Wprowadzone zostaną procedury wstrzymania ruchu pociągów lub ograniczenia prędkości pociągów celem uniknięcia zdarzenia.
Zespół Prasowy KWP zs. w Radomiu
Opis nagrania: Rozmowa kierowcy, który dzwoni na numer alarmowy.
Aby odtworzyć nagranie włącz obsługę JavaScript w swojej przelądarce.
(format mp3 - rozmiar 4.73 MB)
transkrypcja rozmowy z kierowcą dzwoniącym na numer alarmowy
Komenda Miejska Policji w Płock,
mazowiecka.policja.gov.pl/ra/dzialania-policji/aktualnosci/74234,Co-zrobic-kiedy-nasz-pojazd-utknie-na-przejezdzie-kolejowym.html
Autor: krystian

