Od stycznia do listopada br. w Polsce na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 149 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych. W zdarzeniach zginęło 38 osób, a 20 zostało ciężko rannych. Wystarczy przestrzegać podstawowych zasad, żeby zminimalizować ryzyko tragicznego zdarzenia na torach.

We wtorek (13.12) kilka minut po godz.16 w miejscowości Wieniawa w pow. przysuskim na przejeździe kolejowo-drogowym doszło do tragicznego w skutkach zdarzenia. Pociąg osobowy relacji Radom-Drzewica uderzył w Seata. Niestety na skutek zdarzenia 25-letnia kierująca pojazdem i 52-letnia pasażerka pojazdu zginęły na miejscu. Przejazd kolejowy jest oznaczony znakami ostrzegawczymi oraz Krzyżem św. Andrzeja, a ruch kierowany jest sygnalizacją świetlną. Maszynista pociągu był trzeźwy.

Jak się zachować na przejazdach kolejowo-drogowych? Czy po tym, jak pociąg opuści przejazd kolejowo - drogowy, można od razu wjechać na tory? Czy jeśli rogatki są podniesione, zawsze można wjechać na przejazd?

  • Nigdy nie wjeżdżaj na przejazd, jeśli rogatka nie jest w pełni podniesiona, lub wciąż miga czerwone światło. Na przejeździe może się pojawić kolejny pociąg!

  • Znak STOP oznacza, jak sama nazwa wskazuje, konieczność zatrzymania pojazdu. Wielu kierowców, z sobie tylko znanych przyczyn, traktuje go jako poradę a nie obowiązek do wykonania.

  • Zbliżając się do przejazdu, tak jak na drodze, stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Dróżnik mógł zasłabnąć, a sygnalizacja świetlna lub rogatki ulec awarii. Zawsze uważnie rozejrzyj się przed wjechaniem na przejazd kolejowo-drogowy.

  • To, że jeden pociąg opuścił przejazd, nie znaczy, że po innym torze za chwilę nie nadjedzie kolejny. Na przejeździe wielotorowym zawsze czekaj, aż będziesz miał pewność, że nic więcej nie nadjeżdża.

  • Gdy twój pojazd utknie pomiędzy rogatkami, nie ma czasu do namysłu. Jeśli widzisz pociąg, musisz ratować życie i je wyłamać! W innym wypadku poinformuj o sytuacji służby, korzystając z Żółtej Naklejki PLK.

  • Nigdy nie przejeżdżaj slalomem pomiędzy opuszczonymi rogatkami. Nie tylko łamiesz w ten sposób przepisy, ale przede wszystkim kładziesz na szali życie swoje i pasażerów.

  • Jeśli widzisz tory, zawsze spodziewaj się pociągu! Nawet pozornie nieużywane trasy bywają wykorzystywane przez składy towarowe, a rozkłady jazdy się zmieniają. Jeżdżenie „na pamięć” grozi tragedią.

  • Jadąc w korku nigdy nie wjeżdżaj na przejazd kolejowo- drogowy, jeżeli nie masz jak go opuścić. Rogatka może zacząć opadać za kilkanaście sekund, a ty zostaniesz uwięziony na torach.

W sytuacji kiedy nasz pojazd utknie pomiędzy rogatkami albo zostanie unieruchomiony na przejeździe kolejowym często kierowcy i pasażerom towarzyszy stres, walka z czasem, bo liczy się każda sekunda.

Należy wtedy zachować zimną krew i zrobić wszystko, aby zapobiec tragedii.

  • Jak najszybciej opuść pojazd wraz z pasażerami.

  • Zejdź z torów.

  • Zadzwoń na numer alarmowy 112 i zgłoś zagrożenie.

  • Odszukaj na napędach rogatek lub na krzyżach św. Andrzeja ŻÓŁTEJ NAKLEJKI PLK.

  • Podaj radiooperatorowi 9-cio cyfrowy indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu, znajdujący się na Żółtej Naklejce.

  • Wprowadzone zostaną procedury wstrzymania ruchu pociągów lub ograniczenia prędkości pociągów celem uniknięcia zdarzenia.

Żródło: Bezpieczny Przejazd

Zespół Prasowy KWP zs. w Radomiu

 

 

Opis nagrania: Rozmowa kierowcy, który dzwoni na numer alarmowy.

Pobierz plik (format mp3 - rozmiar 4.73 MB)

Pliki do pobrania

  • 46.94 KB
    transkrypcja rozmowy z kierowcą dzwoniącym na numer alarmowy