Stary, drewniany most jest już w tak złym stanie technicznym, że konieczna jest jego rozbiórka i budowa nowego mostu. – Wspólna praca przynosi realne korzyści dla mieszkańców – komentuje Członek Zarządu Powiatu Płockiego Bogdan Banaszczak.

O tę inwestycję zabiegali pospołu wszyscy Radni Powiatu Płockiego reprezentujący gminę Bielsk: Wiceprzewodnicząca Rady Powiatu Magdalena Woja, Bogdan Banaszczak, Bogusław Jankowski, Maciej Jabłoński.

Zarząd Powiatu ze Starostą Sylwestrem Ziemkiewiczem na czele doskonale rozumiał argumenty o konieczności budowy nowego mostu nad Sierpienicą i podjął starania o pozyskanie środków zewnętrznych. Udało się! Ministerstwo Infrastruktury przyznało na inwestycję w Tłubicach ok. 800 tys. zł, drugie tyle powiat dołoży z własnego budżetu. Radni, pod zwierzchnictwem Przewodniczącego Lecha Dąbrowskiego, zgodzili się na to podczas czerwcowej sesji.

Obecnie prowadzone jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego mające na celu wyłonienie wykonawcy robót budowlanych, obejmujących:

  • rozbiórkę mostu istniejącego,
  • budowę obiektu inżynierskiego (mostu stałego) wraz z dojazdami,
  • odcinkowe zabezpieczenie koryta rzeki Sierpienicy w bezpośrednim sąsiedztwie budowanego mostu.

Przypomnijmy, że istniejący most drogowy w ciągu drogi powiatowej nr 2995W Giżyno -Tłubice - Słupia w km 3+232 jest obiektem jednoprzęsłowym, swobodnie podpartym, o długości całkowitej przęsła 12 m i szerokości całkowitej 6,70 m, w tym szerokości użytkowej 4,96 m. Ustrój nośny mostu stanowią dźwigary stalowe z drewnianym pokładem oparte na palach drewnianych.

Jak przypomina Zarząd Dróg Powiatowych w Płocku z Dyrektorem Marcinem Błaszczykiem na czele, podczas przeprowadzonego w dniu 2 sierpnia 2021 roku przeglądu podstawowego mostu, stwierdzono jego liczne uszkodzenia, w tym m.in. częściowo spróchniałe pale drewniane podtrzymujące ustrój nośny oraz ubytki i korozję bali drewnianych stanowiących pokład mostu. Aktualnie na moście obowiązuje zakaz poruszania się pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 8 ton.

Ze względu na fakt, że istniejący most znajduje się w złym stanie technicznym i nie odpowiada już wymogom technicznym i eksploatacyjnym, jakie są obecnie stawiane tego typu obiektom, konieczna jest jego rozbiórka i budowa nowego mostu spełniającego parametry wymagane dla dróg publicznych i obiektów mostowych, takie jak poszerzenie jezdni oraz wyposażenie w odpowiednie urządzenia techniczne. Budowa mostu ma na celu przede wszystkim dostosowanie projektowanego obiektu do aktualnych obciążeń użytkowych oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Nowy most zaprojektowano jako ustrój jednoprzęsłowej ramownicy. Ustrój niosący zaprojektowano z dźwigarów wykonanych z prefabrykowanych desek strunobetonowych o długości 12 m, zespolonych z żelbetową płytą pomostu. Szerokość użytkową obiektu stanowić będą 2 pasy ruchu po 3 m oraz jednostronny chodnik o szerokości 1,5 m. Ruch na obiekcie zabezpieczony będzie barierami stalowymi. Całkowita szerokość obiektu będzie wynosiła 9,30 m. Posadowienie mostu zaprojektowano na oczepach palowych, natomiast korpusy i skrzydła przyczółków będą stanowiły żelbetowe ściany oporowe.

 

Będzie nowy most nad rzeką Sierpienicą w Tłubicach
Będzie nowy most nad rzeką Sierpienicą w Tłubicach
Będzie nowy most nad rzeką Sierpienicą w Tłubicach
Będzie nowy most nad rzeką Sierpienicą w Tłubicach
Będzie nowy most nad rzeką Sierpienicą w Tłubicach
Będzie nowy most nad rzeką Sierpienicą w Tłubicach