Erasmus+ w Gąbinie - młodzież z czterech krajów uczy się ekologii i współpracy

W Gąbinie przez tydzień było głośno od rozmów o klimacie, gier w kilku językach i sadzonek wrzosów — goście z Włoch, Węgier i Turcji przyjechali, by razem z polskimi uczniami myśleć o przyszłości planety.
- Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie jako gospodarz projektu Erasmus+
- Tydzień zajęć, wyjazdów i działań praktycznych
- Wsparcie instytucji i efekty dla regionu Płocka
Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie jako gospodarz projektu Erasmus+
W Zespole Szkół im. Stanisława Staszica w Gąbinie realizowany jest półtoraroczny projekt Erasmus+ o numerze 2024-2-HU01-KA210-SCH-000277651 pod tytułem „Tu etwas für die Zukunft des Planeten” — „Zrób coś dla przyszłości planety”. Współpracują z placówką szkoły z trzech krajów: Kaposvári SZC Dráva Völgye Technikum és Gimnázium Barcs (Węgry), Liceo Classico e Linguistico „Ruggero Settimo“ di Caltanissetta (Włochy) oraz Haluk Ündeğer Anadolu Lisesi Zeytinburnu/İstanbul (Turcja).
Założenie jest proste i konkretne: młodzież ma poznać praktyki związane ze zrównoważonym rozwojem, eksperymentować z ponownym użyciem odpadów i tworzyć materiały edukacyjne w języku niemieckim — od gier po wielojęzyczny słowniczek terminów ekologicznych. Koordynacją wydarzeń zajmowała się Marzena Sosińska.
Tydzień zajęć, wyjazdów i działań praktycznych
Druga mobilność projektu odbyła się w dniach 22–28 września 2025 w Gąbinie; wcześniej uczestnicy spotkali się na Sycylii w ramach pierwszej mobilności w dniach 12–18 maja 2025 w Caltanissetta. W spotkaniu w Gąbinie wzięło udział po pięciu uczniów i dwóch nauczycieli z każdej szkoły partnerskiej oraz piętnaścioro uczniów i siedmioro nauczycieli z gospodarzy.
Program był ciasny od zajęć — od wykładów na Wydziale Rolnictwa i Ekologii Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, przez grę miejską na Starym Mieście w stolicy, aż po wizytę w biogazowni BIOGAS PLANT w Osmólsku, gdzie młodzi mogli zobaczyć odnawialne źródła energii “na żywo”. W murach szkoły gości przywitała Jadwiga Milewska — dyrektorka placówki — podczas oficjalnego powitania i prezentacji programu.
Warsztaty prowadziła m.in. Katarzyna Struzik ze Stowarzyszenia „Ekstremalnie Ekologiczni”; młodzież liczyła swój ślad węglowy, brała udział w quizie klimatycznym na platformie Kahoot!, sadziła wrzosy przy budynku szkoły oraz przygotowywała kampanie promujące świadome wybory konsumenckie. Na targu rolniczym uczestnicy rozmawiali z producentami o krótkim łańcuchu dostaw, a na szkolnej degustacji zaprezentowali lokalne produkty uczniowie szkół hotelarskich.
Nie brakowało też ćwiczeń symulacyjnych i gier o ekologicznym zakupie — w programie znalazły się między innymi „Nachhaltigkeitsbingo” i symulacja supermarketu „Nachhaltiges Einkaufen”. Piątek poświęcono działaniom w terenie: sprzątaniu w lasach Nadleśnictwa Łąck, wizycie w Izbie Edukacji Leśnej „Lipowa Ostoja” oraz wspólnym ognisku; na zakończenie każdy uczestnik otrzymał certyfikat potwierdzający udział.
Ostatni pełny dzień spędzono w Toruń, gdzie uczniowie zwiedzali Stare Miasto wpisane na listę UNESCO i brali udział w grze miejskiej przygotowanej przez Wydział Germanistyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. To także był moment ewaluacji — refleksji nad zrealizowanymi zadaniami i wymiany doświadczeń.
Wsparcie instytucji i efekty dla regionu Płocka
Projekt wspierali partnerzy i instytucje z regionu i kraju — między innymi Starostwo Powiatowe w Płocku, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Nadleśnictwo Łąck, biogazownia BIOGAS PLANT, Stowarzyszenie „Ekstremalnie Ekologiczni”, Fundacja „Fundusz Lokalny Ziemi Płockiej – Młodzi Razem” oraz organizacje społeczne i rady rodziców. Dzięki temu mobilność miała bogaty program praktyczny i międzysektorowe wsparcie.
W trakcie tygodnia powstały konkretne produkty pracy uczniów: prezentacje i filmy o odnawialnych źródłach energii i gospodarce cyrkularnej, dokumentacje spotkań z producentami, wielojęzyczny słowniczek pojęć ekologicznych oraz plakaty i kampanie edukacyjne — materiały, które szkoła będzie mogła wykorzystywać dalej w działaniach edukacyjnych. Projekt wpisuje się też w cele zrównoważonego rozwoju ONZ do 2030 roku.
Kolejna mobilność zaplanowana jest na połowę listopada, tym razem na Węgrzech. Organizatorzy dziękują uczniom, rodzicom, pracownikom szkoły i partnerom za zaangażowanie — to ich gościnność i praktyczne działania uczyniły przedsięwzięcie widocznym w regionie Płocka.
na podstawie: Starostwo Powiatowe Płock.
Autor: krystian